Cansev A. (Yürütücü), Şahan Y. , Özmen toğay S. , Akpınar A. , Koşar E. , Yiğit çınar A.
Günümüzde ekolojik dengenin bozulması, küresel ekosistemleri ve dolayısıyla toplumları olumsuz etkileyerek sürdürülebilir yaşamın benimsenmesini zorunlu hale getirmiştir. Sürdürülebilirlik; çevre, doğal kaynaklar ve teknoloji gibi birçok alanı kapsamakta ve bu alanda toplum bilincinin artırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu proje kapsamında Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Komisyonunun (UNCSD) çevresel göstergelerini (atmosfer, su, toprak, biyolojik çeşitlilik vb.) temel alan bir eğitim planı oluşturularak fen bilimleri öğretmenlerine sürdürülebilirlik konusunda teorik ve uygulamalı eğitim verilmesi hedeflenmiştir. Bu projenin amacı; sürdürülebilirlik konusunda üniversitelerde üretilen bilimsel tabanlı yeni bilginin öğretmenlerden başlayarak toplumun bütün kesimlerine ulaştırılması ve yaygınlaştırılması amacıyla ortaokul fen bilimleri öğretmenlerine UNCSD çevresel göstergelerinin tamamına yönelik teorik ve uygulamalı eğitimin verilmesinin yanısıra “sürdürülebilir yaşam” başlığı altında düzenlenecek seminerlerle ortaokul 7. Sınıf öğrencilerine farkındalık sağlamaktır. Projenin hedef kitlesini, Bursa ilinin dezavantajlı bölgelerini kapsayan ortaokullarda görev yapan 30 adet fen bilimleri öğretmenleri ve 3 adet pilot okuldan seçilecek 7. sınıf öğrencileri (toplam 90 öğrenci) oluşturmaktadır. Böylece, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile yenilenen ortaokul Fen Bilimleri derslerinde “Sürdürülebilir Yaşam” adıyla 5,6,7,8. Sınıflarda ayrı ayrı yer alan ünitelerin öğrenme çıktılarına ulaşılmasında büyük katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Proje kapsamında verilecek eğitimler konaklamasız olarak yürütülecek olup 12-23 Mayıs 2025 tarihleri arasında Bursa ilinde gerçekleştirilecektir. Proje 2 ayrı aşamadan oluşmaktadır. Projenin 1. Aşamasında belirlenen öğretmenlere yönelik teorik ve uygulamalı eğitimler Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dekanlık toplantı salonu, çiftlik merkezi ve laboratuvarları ile Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu atölyelerinde gerçekleştirilecektir. Projenin 1. Aşaması tamamlandıktan sonra Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ARGE Birimi ve proje ekibi tarafından oluşturulan komisyon tarafından belirlenen ve proje dışında kalan 3 adet pilot okul seçilerek, proje süresince verilen eğitimlerin okullarda uygulanmasına yönelik seminerler gerçekleştirilecektir. Ayrıca, sürdürülebilirlik kapsamında tekstil ürünlerinin yeniden dönüştürülmesine yönelik yapılacak çalışmalar sergilenecektir. Elde edilen verilerden proje sonunda bilimsel bildiri hazırlanacaktır.